1
Jag binder H en kväll i maj. Efteråt skriver H:
”En ung kvinna band mig med känsla och glimten i ögat. Hon började med att sätta på mig ögonbindel, liksom om hon visste att jag älskar att få förnimma utan att se, repen drogs åt hårt – medvetet – med känsla – dimman sänkte sig över mig – rep mot min hud, tyngd över min kropp, snärten av ett rep sved till på min skinka, mitt bröst, min fot, andetag mot min hals.”


2
T sätter på sig sin mask. Den är i svart lack, täcker munnen och går med remmar runt bakhuvudet. Jag lägger hens armar bakom ryggen, trycker dom närmare varandra och låser dom med repen. Jag trycker ihop Ts skuldror ytterligare och virar längderna runt hens bröst. Ts skjorta draperas i luftiga sjok under mönstret som bildas. Jag blir förvånad över Ts smidighet. Jag tänker på hur vissa kroppar ser ut att spjärna ifrån repen. Trots hens kroppsstorlek verkar T snarare vila i dom. Jag knyter i tystnad och lyssnar till Ts andning som är framträdande och tung i masken. När bindningen runt överkroppen är klar drar jag upp hen på benen. Jag för T till spegeln i rummet och betraktar oss i spegelbilden. T står högrest i sin mask och tittar i golvet med nedsänkt blick.


3
Jag, L och B ligger i en hög på sängen och diskuterar olika erfarenheter av shibari. Jag har en stark känsla av att jag på sistone hamnat i intima situationer som jag aldrig hade hamnat i om det inte vore för rep. Jag förklarar hur jag menar på ett abstrakt sätt. Jag berättar inte om T, men tänker på hen. Utan repens sätt att snabbt föra samman kroppar vet jag inte om jag hade handlat som jag gjorde. Antagligen hade jag inte ens blivit särskilt attraherad av T, eller snarare hade inte de intima händelserna eskalerat så fort. T är bara ett exempel på liknande möten. Ju mer jag binder upptäcker jag hur svårt det är att urskilja vad som är vad; attraktion till repens sensualitet eller till partnern framför en; att skilja mellan repens egna liv och mina faktiska begär.


4
E frågar vad vi har för fantasier och minnen där rep förekommer. Hen vill få oss att få syn på vad exakt vi vill åstadkomma när vi binder. Det är meningen att vi ska anteckna svaren i våra journaler, men jag skriver trevande. Jag bläddrar mig bakåt i tiden. Ett minne av att bli bunden på en fest. Ett tillfälle när jag blev bunden mot ett träd i regnet. Jag blundar och ser mig underkastad i repen.


5
Mitt första besök på det stora repjammet i Wedding i norra Berlin. G som ordnar repträffar för kvinnor och icke-binära är där. Jag träffade G nyligen på en sån träff, så vi börjar prata och efter ett tag frågar G om jag vill binda hen. Jag blir förvånad men svarar ja. Sedan blir jag nervös, för i mina ögon är G en lärare eller i alla fall instruktör, som antagligen vet mycket mer om shibari än mig. Vi diskuterar scenen innan vi sätter igång. G berättar att hen slagit i sin högra lilltå, så den bör jag undvika.

Vi sätter oss mittemot varandra. Det jag sedan gör är att grabba tag om Gs fötter, trycka fotsulorna mot varandra och dra ett rep mellan stortårna och pektårna. Rep mellan tårna är en speciell känsla. Jag virar rep flera varv runt fötterna. Jag småler när jag placerar repen nära, men utan att komma åt Gs små lilltår. 



6
Det är första gången jag och D binder tillsammans. Vi är hemma hos mig. D tar av sig kläderna och jag noterar en svag lukt av svett. När jag kommit över lukten och konstaterat att jag inte känner någon dragning till min modell, blir jag lekfull. Jag släpper krav på mig själv och letar efter vackra poser att binda D i. Utifrån en planerad bild sätter jag igång, sen improviserar och adderar jag i stunden. D är tyst och blundar. Jag tänker på dans när jag knyter. Jag studerar dom exponerade och introverta kroppspartierna och förhållandet mellan kropp och mellanrum. Former av symmetri och asymmetri uppstår. D andas i lugn takt.


7
Jag är på BDSM-klubben Quälgeist i Mariendorf och binder med O. Egentligen känner jag mig trött på att binda rope virgins som jag inte känner något för, men stämningen i vårt sällskap drar med mig och jag bestämmer mig för att det kan bli kul. Kanske vill jag visa upp mig. Jag vill överraska O som verkar ha en färdig bild av shibari och sätter igång genom att binda hens ansikte. Jag låter repen sitta på ett tag som en mask. Det kan vara känsligt för en nybörjare. Sen börjar jag kliva på O med mina bara fötter. Ansträngda läten hörs när hens ansikte pressas mot golvet. Jag tar upp ett rep, virar det i långa åttor och piskar till. Jag håller mig på avstånd och fortsätter. Längderna går över rumpan, ibland över fotsulorna. Det är trångt i lokalen och på håll står andra gäster och ser på. Då och då hoppar O till och viskar svordomar.


8
A frågar om jag vill binda hen. Vi sitter med gemensamma vänner på Shibari Bar i Kreuzberg, en källarbar med ett fåtal gäster. Under kvällen har jag ställt frågor och inlett samtal med A som jag nyligen träffat, med korta, fåordiga svar tillbaka. Ändå har vi hållit oss i varandras närhet och jag har tittat efter hens blick. Så när A ber mig om en utmanande bindning och säger sig vilja pressa sin kropps gränser, blir jag förvånad men antar uppgiften. Jag lyssnar till önskemålen och går sedan iväg, står för mig själv i baren.

Det lilla rummet längst in i klubben är klätt i rött ljus. På väggarna hänger en fotoserie med bundna kvinnor som tar på varandra. Jag registrerar fotografierna medan A klär av sig. Plötsligt känner jag mig centrerad och lugn. A sätter sig ned och plötsligt ser vi lika stora ut till kroppsbyggnaden, A endast iklädd underkläder och min påklädda kropp nära intill. Jag rör vid hens mjuka, smala armar och frågar vad jag behöver veta innan vi börjar. A gör en gest längs ena handleden och berättar om en gammal skada som orsakar kronisk smärta. Den brännande sensationen dök upp för fyra år sedan och den har kommit och gått sedan dess. ”Om du kommer åt med repen kommer du att märka det”, säger A och ler. Inga ärr eller märken på As smala, nakna kropp förklarar mer om det hen just sagt. Ändå ändras något mellan oss, eller bara jag, efter den stunden. Jag tänker att kanske har vi börjat binda precis nu.

Jag fattar tag i As händer och knyter dom bakom ryggen. Jag lutar mig intill, för resten av repet längs axelparti och bröstkorg. Vi omfamnar nästan varandra nu och det känns bra att vara nära hens nakna kropp. Men det kommer inte bli så lätt. Istället vandrar min hand till As hår och drar huvudet nedåt. Titta inte på mig. Handen känner sakta på den utsträckta halsen. När jag lägger nästa rep gör A en ryckande rörelse bort. Jag grabbar tag i As nacke och trycker ned hen mot madrassen.
 
A fortsätter att dra i repen som jag försöker lägga i prydliga rader. Det irriterar mig och jag svarar med ett hårt handlag, mycket mer aggressivt än jag är van vid. Jag är tvungen att stanna upp i knytandet flera gånger för att placera A efter mina önskemål. Sedan fortsätter jag med att vira en ögonbindel av rep. Jag tar ett kliv tillbaka. Jag är fuktig av svett och måste klä av mig innan jag betraktar scenen stund. När jag igen rör mig nära undersöker jag As läppar med fingrarna. Sedan trycker jag en längd i As mun och knyter åt. 

Jag står över A och binder snabbt. Det snärtar när repen faller till golvet. Jag drar åt så att mönstret letar sig långt ner i huden. Munnen smeker As hals med en tung andning. Handen letar sig över ljumskarna, sedan skrevet. A väser ansträngt, gnider sig mot mig. Med hela min tyngd håller jag ned hen. Jag pressar en längd under As käke. Sitt still



9
Jag, N och C har umgåtts hela dagen och mot natten möter vi upp vänner på en kinkyklubb i Kreuzberg. På gården står flera eldtunnor tända. I ett hörn av uteplatsen sitter några bekanta och knyter. Jag sätter mig i soffan invid och tittar på. Det är första gången jag träffar C, som är gammal vän till N och på besök i stan. C känner många på festen och minglar avslappnat. Hen återvänder ofta och tittar till N och mig, som håller oss mest för oss själva. Med N har jag en avslappnad, om än ny, vänskapsrelation. På sistone har vi börjat ses och knyta mer regelbundet.

N är borta och beställer i baren, när C kommer förbi och sätter sig bredvid mig i soffan. Vi sitter i tystnad och ser på när dom andra runt oss knyter. En grupp av turister gör entré och ställer sig nära repscenen, där en person hänger i semi-suspension med sitt kön blottat. Dom viskar till varandra och pekar. Sedan försvinner dom snabbt vidare ut i trädgården.

Jag känner ett lugn av Cs närvaro intill mig. Jag berättar att jag och N planerar att sätta igång en bindning. C tittar ut över trädgården, i smyg betraktar jag hens bortvända profil. Då vrider C på sig plötsligt, frågar om jag kan tänka mig att binda de två vännerna ihop.”Vi har blivit bundna tillsammans tidigare”, säger C. Jag nickar och svarar att det låter roligt. N kommer tillbaka och går också med på att jag ska binda dom ihop. Det är första gången jag binder två personer samtidigt. Jag blir nervös.

Vi spänner oss alla tre till en början. N sitter i soffan och C står på knä nedanför. De tar varandra i handen och ler. Jag är där och binder ihop deras händer. Sedan blir C bakbunden med överkroppen nedsänkt i Ns famn. De byter position och N får sina händer bundna runt Cs hals till en omfamning. Jag ger C aningen mer uppmärksamhet hela tiden, mer rep och mer utmanande positioner. Kanske gör jag det för att skryta, visa upp mig inför en ny person. Det är svårt att säga exakt hur och när, men vår interaktion trappas upp snabbt och snart ägnar jag mig helt åt C. Om bindningen fram tills nu varit harmlös blir den nu mer intensiv. När C börjar spjärna emot tar jag ett grepp om hens ansikte. Jag utdelar en örfil och Cs ögon blir stora. Hen andas djupt, stryker mig med sina bakbundna h änder.

I ögonvrån ser jag N som sitter bredvid i soffan. Hen tar sig ur repen och sätter sig på golvet en bit bort. När jag en stund senare vänder mig om igen har N försvunnit iväg. Jag intalar mig att jag inte alls planerade det så. Jag binder upp C. Vi kysser varandra lätt. Sedan går C iväg för att leta efter N. Jag städar upp och ser inte till någon av dom under resten av natten.

Sent nästa dag plingar mobilen av ett meddelande från N:
”I know that both of you didn’t want or even planned the tie like that. But that doesn’t change the way it feels. Especially because I was thinking that you and I got connection and vibe when it comes to tying and C and I have been friends for a long time. In rope the bottom opens up a lot, gives responsibility to the top and shows itself vulnerable. It’s totally fine when C and you want to tie on your own. It was C’s idea to tie together. That feeling of rejection, not being wanted, not being kinky enough made me really sad and angry. Angry, because I’m a beginner and still a bit shy to this new subject in my life, and messed up, because it feels like I have been thrown back in my personal progress.”


10

”Hi there, I’m willing to have a try with you.” 

En maskerad person sitter ihopsjunken på en pall i en metallbur. Händerna är ihopbundna och tjocka tampar är virade runt den bara överkroppen. Hen bär en orange, åtsittande mask över ansiktet, ett chokerhalsband och ett svart plommonstop på huvudet. Framför fången ligger en glasflaska med mjölk och flera olika redskap i läder och trä är upphängda längs gallret. ”Come in and try” uppmanar en handskriven skylt.   

Strömmen av utklädda och avklädda människor i det rökfyllda rummet för mig nära buren, sedan vidare in i nästa rum. Jag tänker på den lena träpaddeln som jag burit med mig som ett smycke under kvällen och bestämmer mig för att gå tillbaka. Jag kliver in i cellen, känner på de olika uppradade redskapen. På andra sidan gallret pågår maskeradfesten. 

Jag plockar ned en lång, svart läderpiska och börjar smeka fången längs hens överkropp. Hen lutar huvudet bakåt, bjuder ut sin hals. Med piskan undersöker jag min nya leksak ett tag. Över skrevet, in under tamparna, leker med halsbandet. Jag börjar slå några lätta slag över kinderna. Hen darrar till och vrider på sig mer och mer. Jag tar ett hårt grepp om läderhalsbandet och drar hen intill mig. Mitt offer stillnar, jag trycker en hand över hens ansikte. Jag kastar hen framstupa ned på det madrasserade golvet. Hen faller ihop i fosterställning och kroppen häver sig i tunga andetag. 

Läderpiskan känns sladdrig och otymplig i det lilla utrymmet. Jag plockar fram träpaddeln. Jag trycker ned min fånge och petar våldsamt med paddeln där jag kommer åt. När jag kommer till underkroppen slår jag hen på rumpan. Det snärtar till när träet träffar huden. Hen spritter till, säger ingenting. ”Can I continue?”, frågar jag högt. Hen nickar. Jag slår igen, hårdare. När slagen upphör hoppar hen till ytterligare några gånger. Händerna hamnar skyddande framför ansiktet. Jag drar upp hen till sittande position och pressar träpaddeln under käken. Runt omkring går dansmusiken gå hög volym. Jag tar upp mjölkflaskan från madrassen. ”You’ve been good. I’m going to give you some milk”, säger jag. Jag börjar trä av ansiktsmasken, när hen för första gången bestämt ryggar undan. Med sina bundna händer drar hen tillbaka masken på plats. ”I’m going to give you some milk” upprepar jag med eftertryck. Hen sträcker ut hakan och pekar med händerna mot sin täckta mun. Jag börjar hälla mjölken över tyget. Det sipprar igenom och strilar snabbt ner längs halsen.