Illustration: Lucas Svensson 
Inläsning: Hanna-Linnea Rengfors & Elin Bengtsson

fotografiet av einstein och curie

tunga ansikten grå kappor torrt gräs
one great mistake in my life säger han
mitt vackra radium säger hon
organiskt material
grå aska
en vind



orange new jersey 1917
flickorna lyser  
i strömavbrottet
på fabriksgolvet dansgolvet
läpparna lyser
en målad söm från låret vaden
ner i klackskons bruna läder
måla tänderna
en efter en
strålande leende
it will put rosy cheeks on you

förmannen säger lip dip paint
tvåhundrafemtio urtavlor per dag
tolv siffror gånger tvåhundrafemtio
glow-in-the-dark numbers
för varje siffra
spetsa penseln mellan läpparna
och lönen i handen
två cent gånger tvåhundrafemtio
en bra dag

katherine är fjorton år
bobbed hair and twinkling blue eyes
josephine sexton grace arton
glow-in-the-dark numbers
små billiga händer
små formbara läppar
feel the sparkles inside my anatomy



flickorna lyser
och männen vill bli upplysta
eller
verka i skydd av mörkret
the darkness of the undark
de som är kvar
de som vet hur ett krig ska skötas
från behörigt avstånd
var pengarna finns
två cent till flickorna och resten

kriget som inte syns inte hörs
männen som inte syns
inte hörs
en oväntad biverkning
att det plötsligt finns utrymme  
ännu
har ingen brutit ihop
i undersökningsrummet lunchrummet
ännu har ingen gråtit
what’s wrong with my face



new jersey new york conneticut illinois
samma: lip dip paint
flickorna sväljer
formar kamelshårspenseln med läpparna  
salivets konstnärliga användningsområde

det börjar i svalget
en känsla är bara en känsla
liksom okroppsligt
förmannen säger
ni flickor och era känslor

flickorna formar penseln till den spetsigaste spetsen
målar de tunnaste glödande siffrorna
tänker på hjälten i stridsflygplanet
som i fiendemörkret
sneglar mot instrumentpanelen
och vet var han är
sneglar mot handleden
och vet vilken tid det är
att han tänker på flickorna på fabriken
som formar penseln med läpparna
och målar
1 2 3
hela vägen till midnatt
what you can do for your country

mollie är den första som säger
is it really safe for us
bara en känsla



uppland 2018
vit och lila syrén över bordet
döttrarna vispar äggvitan
doppar penseln

att sträcka fram handen
säga
nej
inte i munnen
forma penseln mot skålens kant

döttrarna håller blommor med pincett
stryker glansig hinna
ner i sockret
lägger på torkbricka
allt som inte är täckt kommer att ruttna

inte i munnen

det är bara ägg säger döttrarna
kanske lite socker

ja
den här gången
men vi ska inte vänja oss vid den rörelsen


femtiotalets kärnexplosioner
dröjer sig kvar i atmosfären
i växternas celler
i nyfödda barns dna
kropparna minns
if you are reading this
it is inside you

curie säger radium
mitt vackra radium

kontinuerligt saneringsarbete
halveringstiden ettusensexhundra år
people here don’t talk about it


att förmannen säger
använd era mjuka munnar
som när ni kysser breven
till era älskare i uniform
tänk
att era kyssar lyser upp fiendemörkret
lip dip paint

tänderna rycks ut
en efter en
små kratrar som växer
tandköttet
ett enda rinnande sår
ansiktet äts upp inifrån
käkbenet smulas sönder
under tandläkarens darrande fingrar
face structure
grå aska innanför huden
att en flicka kan blöda
åttiosju dagar i streck utan att dö

fabrikkemisternas blyförkläden
ägarnas munskydd
behörigt avstånd



curie lägger undan sorgekläderna
trär armarna i den vita klänningen
nålar fast den skära rosen på bröstet
älskaren säger
jag dras till henne som mot ljuset
försiktighet i laboratoriet och ändå
hon lyser
och kärleksbreven i tidningssvärta
huset omringas av mobben
stenar kastas mot fasaden
sprickor i fönsterglaset
döttrarna gråter
einstein skriver
bry dig inte om dem marie
haters gonna hate
också hennes skelett strålar i kistan
waste beautiful waste



flickorna lyser
runt dödsbädden
en skyddande skimrande ring
i obduktionsprotokollet
syfilis
alla vet
männen vet
pengarna som går mellan ägarna kemisterna
förmännen läkarna advokaterna
vet
hur flickorna lyser på dansgolvet
innan hakan svullnar upp som en vattenballong
innan ansiktsdragen faller samman
innan benen höftlederna armarna vittrar
she brought this on herself
innocence lost
beauty lost



grace och katherine och albina
och pearl och peg och mae och maggie och edna
edna
a gentle little blonde
coping with her illness in an appropriately female way
graces lillasyster får sparken
hon pratar för mycket
grace
sänker rösten när förmannen säger
less talking more painting
grace
med de hasselbruna ögonen
pärlhalsbandet mot nyckelbenen
under ett hjärtformat ansikte
grace
post mortem
morbidly fascinating
radiumkäken ur flera vinklar i
the horror magazine
lillasyster adelaide blir nittio år



flickorna står kvar runt dödsbädden
färre och färre
de står kvar i vittnesbåset
utan läppar utan tunga
talar de för varandra
kistorna öppnas och stängs och öppnas
kropparna öppnas och stängs och öppnas
tills bara sköra skelett finns kvar
revbenens strålande leenden
i gravmörkret
faller sönder vid beröring

ett stulet käkben



curie talar till flickorna från paris
det sista hoppet
there is absolutely no means
of destroying the substance
once it enters the human body
en grå aska
nu är jag bliven döden
världars förgörare
i still hate the glow of the setting sun

einstein och curie på bilden

science doesn’t kill people
people with money kill
people without



charlottes förgiftade arm skiljs från kroppen
hon missar catherines begravning
tjugoåtta kilo i kistan
we who are about to die salute you

charlotte lär sig med åren
bära barn
skala potatis
bädda sängar
kvällarna i hammocken på verandan
en gulsvart kanariefågel landar på axeln
alltid vänster axel
läser om kanarieflickorna
i fabrikerna på andra sidan havet
no long-term health effects
the canary babies
lyser inte i sina vaggor

i wouldn’t put the brush in my mouth
känna vänsterhandens fingertoppar
tvinna kamelhår till den spetsigaste spetsen


mabel och mae står kvar
blir hundra år och mer
blundar och ser sig själva
ensamma i fabriken
penslarna i handen
platsen bredvid tom
och platsen därefter tom
tom
tom
och kvar
några olydiga flickor
förmannen säger
använd era mjuka munnar
once it enters the human body
snabba blickar åt sidorna
forma spetsen mot skålen istället
the taste
i couldn’t stand it
några urtavlor färre per dag
några cent färre i fickan
will i glow in my coffin
or will i be forgotten

 

 

Radiumflickorna vann rättsprocessen mot arbetsgivarna 1939. Många hade redan hunnit dö. Deras kamp ledde till stärkta rättigheter och skydd för fabriksarbetare. Deras kroppar, döda och levande, har varit avgörande för forskning om radioaktivitet i människor. Marie Curie dog av radiumförgiftning 1934.